– Så digg den er å kjøre!

Elbiler har hatt en eventyrlig vekst på alle måter de siste ti årene. Likevel har det vært et hull i markedet. Nå fyller Opel tomrommet. Vi ble med på prøvekjøring av nyheten Opel Astra Sports Tourer Electric.

– Den er fin å se på og har et ungt utseende, sier Nicolai Houm (49), mens han inspiserer den splitter nye elbilen.

Sammen med samboeren Rebecca Wexelsen (37), hennes datter Alva (5,5) og hunden Kompis (7), skal de teste stasjonsvognen Astra Sports Tourer. Mens Alva og Kompis kaster ball, sjekker de ut alt fra bagasjerom til ulike funksjoner. Førsteinntrykket er det ikke noe å si på.

Fyller et hull i markedet

Hver femte bil som kjører på norske veier er nå helelektrisk, ifølge SSB. Men har du lagt merke til at elbiler stort sett er ganske små bybiler eller store SUVer?

– Dette er en av de første el-stasjonsvognene. Det er en familiebil eller en bil for aktive folk med plassbehov, forteller produktsjef i Opel, Harald Solum.

Han forklarer at hvis man har trengt litt større plass og lengre rekkevidde, har det vært flest SUV-er å velge mellom til nå.

Fakta:

  • Pris: Fra 399 900
  • Rekkevidde: Opptil 413 km (WLTP)
  • Lading (DC til 80 %): 26 min
  • Systemeffekt: 156 hk
  • Bagasjerom: Fra 516 liter

Opel Astra Sports Tourer Electric - interiør

Opel Astra Sports Tourer Electric - front

Opel Astra Sports Tourer Electric - bak

Opel Astra Sports Tourer Electric - interiør

Opel Astra Sports Tourer Electric - front

Opel Astra Sports Tourer Electric - bak

Opel Astra Sports Tourer Electric - interiør

Opel Astra Sports Tourer Electric - front

Opel Astra Sports Tourer Electric - bak

Det er viktig for den aktive familien. Nicolai bølgesurfer og kjører gjerne til Saltstein utenfor Larvik, eller til andre surfesteder. Rebecca har hest på Øvrevoll mens de for øyeblikket bor i Drammen. I tillegg går Alva i barnehage i Oslo, så det blir mye bilkjøring.

Veldig behagelig å kjøre

Ute er det en iskald januardag. Temperaturen er godt under ti minus når Opelen ruller ut på Oslos vinterveier.

– Så digg den er å kjøre, utbryter Nicolai, og legger til:

– Bilen har varme i rattet. Det er bare en liten detalj, men det har jeg alltid ønsket meg.

– Jeg synes det er kjedelig å kjøre bil, sier Alva fra baksetet. Det tar likevel ikke lang tid før hun er opptatt med å se ut av vinduet i stedet for å kjede seg.

– Opel Astra Sports Tourer Electric er et fint alternativ for alle som har kjørt en altfor stor SUV de siste årene, sier han, og legger til:

– I den dyrtiden vi er i nå, er det mange som setter pris på det. Du får ikke romsligere elbil med mer rekkevidde og moderne utstyr til under 400.000 kroner. Og så må man ikke glemme at forsikring, service og dekk, alt det er billigere med en mellomklasse-bil enn på større biler.

God plass

Opel Astra Sports Tourer Electric, har et fleksibelt bagasjerom på 516 liter. I tillegg kan man feste sikkerhetsnett eller legge ned ett, to eller tre av seteryggene, slik at du kan få med deg alt fra ski, barnevogn, eller et lite flyttelass. Alt etter behov. I dag får både Kompis og akebrettet plass.

– Det er bra bagasjeplass og så er det veldig bra at det er rails på taket også, det gjør det mye lettere å feste takstativ, påpeker Nicolai.

– Den er så stille. Den er veldig behagelig å kjøre, sier Rebecca. Da skyter Alva inn:

– Det synes jeg også.

Viktig med sikkerhet

Etter en kakaopause med litt aking for Alva og snusing for Kompis, er det Rebeccas tur til å ta førersetet.

– Setene er superbehagelige og veldig lette å justere, bemerker hun.

Skjermen i bilen er trådløst koblet mot mobilen slik at man har alle apper tilgjengelig uten å måtte røre telefonen. For eksempel kan man diktere meldinger, dersom man trenger å sende en beskjed mens man kjører. Samtidig som bilen har moderne funksjoner, er flere av de fysiske knappene bevart på dashbordet.

– Det er fint å kunne slippe å sveipe for hver bittelille ting, bemerker Nicolai.

Begge er enige i at det er et trygghetsaspekt med lett tilgjengelige knapper. Det er fint å føle at man faktisk kjører en bil også, ikke en smarttelefon.

– Jeg kjører mye med barn, så sikkerhet er noe jeg tenker på, sier Rebecca.

Viktig med rekkevidde

Både Nicolai og Rebecca er forfattere og jobber frilans. Selv om de ikke bruker bilen til og fra jobb, er det en viktig brikke i hverdagen og en nøkkel til frihet.

– Jeg fikk faktisk lappen for bare noen år siden. Jeg har tre barn og har reist mye med tog og buss. Da jeg bodde i byen, hadde jeg alt i nærheten og trengte ikke bil. Nå er jeg veldig glad for bil og mulighetene det gir, forteller Rebecca.

Begge kjører enn så lenge hver sin fossilbil, men er enige om at elbil er fremtiden.

– Men da er det viktig med rekkevidde! Jeg leide en gang en elbil der jeg måtte lade flere ganger på turen, forteller Rebecca.

Opel Astra Sports Tourer Electric har rekkevidde på opptil 413 km (WLTP).

– Det blir jo en del ganger tur retur Oslo - Drammen uten å måtte lade, sier Nicolai.

– Skulle ønske dette var vår bil.

Smarte detaljer:

  • Tak i sort kontrast som standard.
  • Hendene fulle? Du kan åpne bagasjeluken med en fotbevegelse.
  • God sikt: Nyeste IntelliLux LED® Pixel Matrix-lys som tilpasses individuelt og gjør at du kan kjøre med fjernlys på uten å blende andre trafikanter.
  • God informasjonsflyt: Med Intelli head-up-display får du all informasjon du trenger på frontruten, uten å måtte ta øynene fra veien.
  • Trådløs mobillading.
  • Trygg assistent: Førerassistenten kan blant annet registrere veiskilt og tilpasse farten og tar hensyn til værforholdene.
  • Lett å parkere: Her er det ikke bare ett ryggekamera: Intelli-Vision-systemet har fire kameraer rundt bilen, noe som gir god oversikt.

Etter noen timer på veien, er alle fire fornøyd med prøvekjøringen når de parkerer bilen igjen hos Opel.

– Det er en veldig ryddig bil. Føles ikke så stor når man kjører den. Og så oppleves den veldig kontant. Man kjenner at det er tysk kvalitet. Alt sitter som det skal, sier Nicolai.

Alva har krabbet bak til Kompis og sitter i det store bagasjerommet.

– Jeg skulle ønske jeg var en hund sånn at jeg kunne sitte bak her, sier hun.

– Hva synes du om bilen da? Spør mamma Rebecca.

– Jeg skulle ønske det var vår bil, for den vi har er så liten.

Produktsjef i Opel, Harald Solum